Thursday 19 November 2015 By: Unknown

SOLAT BERJEMAAH


FARDHU KHIFAYAH



Solat berjemaah bagi solat fardhu lima waktu ,hukumnya " fardhu Khifayah " ke atas orang islam lelaki dalam satu-satu kawasan perkampungan atau perumahan.

Bagi menyempurnakan menyempurnakan fardhu khifayah itu, hendaklah didirikan solat berjemaah setiap waktu di kawasan tersebut ,sama ada di surau ,di masjid , atau dirumah.

Jika dalam satu kawasan perkampungan itu tiada umat Islam yang mendirikan solat berjemaah setiap waktu,maka berdosalah sekalian orang islam lelaki di kawasan perkampungan atau perumahan tersebut.Sebaliknya ,jika ada beberapa orang yang mengerjakan solat berjemaah itu maka terlpeaslah dosa semuanya.



Sunat Muakkad

Bagi setiap orang Islam pula,solat berjemaah adalah sunat muakkad-sunat yang dikuatkan atau digalakkan.Selain daripada mendapat ganjaran yang banyak ,solat berjemaah mengandungi hikmah meningkatkan syariat Islam disampingf memperteguhkan perpaduan ummah.

Kelebihan 27 Kali Ganda

Mereka yang mengerjakan solat berjemaah mendapat kelebihan ganjaran atau pahala sebanyak 27 kali ganda dari solat bersendirian sebagaimana Sabda Rasullullah SAW yang bermaksud :

" Solat berjemaah itu lebih afdhal daripada solat bersendirian sebanyak 27 kali ganda "
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim dari Ibnu Umar








**Sumber daripada :
Hj Johari Bin Haji Alias
Panduan Lengkap Ibadah Solat


" Selamat Beramal "









0 comments:

Post a Comment